راهنمای شستشوی فرش های رنگ روشن
نوشته شده توسط : عابد

شستشوی فرش های رنگ روشن دارای قوانین و اصول خاصی است که علاوه بر محافظت از بافت فرش می تواند نتیجه را بهبود بخشد. برخی از افراد از انتخاب فرش های رنگ روشن برای پوشش کف خود اجتناب می کنند. زیرا معتقدند فرش های رنگ روشن به سرعت کثیف می شوند و برای نظافت آن باید سالی چندین بار از خدمات قالیشویی استفاده کنند.

البته این ایده تا حد زیادی درست است. اما آنچه باید بیشتر به آن توجه کنید; این است که اصولی را رعایت کنید که از کثیف شدن و لکه شدن فرش جلوگیری می کند. یکی دیگر از عواملی که می تواند دست شما را برای انتخاب فرش هایی با رنگ روشن و سفید باز کند، سپردن کار شستشوی فرش به قالیشویی هایی که در این زمینه تخصص کافی دارند، است. همانطور که می دانید شستشوی فرش های رنگ روشن اصولی دارد که نتیجه را فوق العاده راضی کننده می کند.

 

تفاوت نحوه شستشوی فرش در منزل با قالیشویی

نحوه شستشوی فرش در منزل با روش های مورد استفاده در کارخانه های فرش شویی متفاوت است. به خصوص اگر رنگ فرش سفید یا رنگ های روشن مانند کرم و خاکستری روشن باشد. شستشوی فرش در قالیشویی یک فرآیند کاملا اصولی است که نه تنها آلودگی و لکه را به طور کامل از بین می برد. همچنین از بافت و رنگ فرش محافظت می کند.

اصول شستشوی فرش های رنگ روشن

همانطور که گفتیم شستن فرش به خصوص فرش های رنگ روشن; یک کار تخصصی است. پس اگر نگران سلامت فرش خود هستید؛ برای نظافت آن حتما از خدمات قالیشویی های حرفه ای معتبر مانند بهترین قالیشویی تهران استفاده کنید. زیرا در این مراکز تمامی اصول مورد نیاز برای محافظت از بافت و رنگ فرش رعایت شده و فرش شما بدون مشکل تمیز می شود. با این حال گاهی برخی از افراد روش های خانگی را به شستشوی فرش در قالیشویی ترجیح می دهند.

اصول مهم در شستشوی فرش های کرم و رنگ روشن

در این شرایط رعایت اصول زیر بسیار مهم است:

معمولا اولین ماده ای که برای تمیز کردن لکه های فرش های رنگ روشن استفاده می کنیم وایتکس یا مواد شیمیایی قوی شبیه وایتکس است. این بزرگترین اشتباهی است که هنگام شستن فرش های رنگ روشن می توانید مرتکب شوید. بنابراین هرگز از این ماده برای از بین بردن لکه استفاده نکنید، با این تصور که رنگ فرش روشن است و وایتکس روی آن تاثیری ندارد.

جنس نخ، رنگ به کار رفته و بافت فرش در استحکام آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین قبل از شستشوی فرش های رنگ روشن از موارد مطرح شده مطلع شوید. برای این کار هم می توانید به برچسب پشت فرش مراجعه کنید و هم از یک متخصص سوال بپرسید. با این کار می توانید متوجه شوید که چه نوع ماده تمیزکننده ای برای فرش شما مناسب است و از چه موادی باید استفاده نکنید.

برای از بین بردن هرگونه لکه باید از حلال مناسب استفاده کنید. بنابراین قبل از شروع کار حتما در مورد نوع لکه و حلال مورد نظر خود اطلاعات کسب کنید. فرشی که لکه ندارد و فقط کدر است نیازی به لکه گیری ندارد و باید کاملا شسته شود.

هرگز برای شستن فرش های رنگ روشن از آب داغ یا فشار زیاد استفاده نکنید. زیرا هر دوی اینها به الیاف و رنگ فرش آسیب می رساند.

چگونه لکه های رنگ روشن فرش را پاک کنیم

برای از بین بردن لکه از فرش های رنگ روشن؛ همیشه قبل از تمیز کردن با محلول های شیمیایی، به یاد داشته باشید که بهترین ماده برای تمیز کردن لکه های تازه آب است.

بنابراین اگر لکه هنوز مرطوب است. آن را با یک پارچه سفید تمیز و کمی مرطوب پاک کنید. اگر لکه از این طریق پاک نشد؛ به سراغ خشکشویی یا لکه برهای تخصصی بروید. شستشوی فرش ابریشم نیز اصول و قوانین خاص خود را دارد.

مراحل پاکسازی لکه های فرش

برای این کار باید دقیقاً مراحل زیر را دنبال کنید:

اگر روی لکه خشک شده است؛ قبل از اینکه رطوبت این مواد به عمق فرش نفوذ کند و لکه را ماندگار کند، آن را با یک چاقو بردارید. سپس هر گونه رطوبت اضافی را با یک پارچه تمیز و جاذب پاک کنید. هرگز پارچه را با دست روی بافت فرش نکشید. این کار علاوه بر عمیق‌تر کردن لکه، می‌تواند به بافت فرش آسیب برساند.

در مرحله بعد باید از محلول های لکه بر فرش استفاده کنید. هر محصول دستورالعمل خاص خود را دارد. بنابراین حتما طبق دستورالعمل روی بسته بندی عمل کنید. به غیر از این محصولات می توانید لکه را با محلول سرکه، مایع ظرفشویی و آب پاک کنید. برای هر 1 لیتر آب، 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و 1 قاشق چایخوری سرکه سفید استفاده کنید.

پس از 10 دقیقه، فرش را به آرامی با یک پارچه تمیز، سفید و جاذب خشک کنید. فشار دست باید ملایم باشد و حرکت آن از بیرون به داخل لکه باشد. برای خشک کردن رطوبت باقیمانده، می توانید محل مرطوب را با یک لایه پارچه یا یک دستمال کاغذی ضخیم بپوشانید و یک جسم سنگین را روی آن قرار دهید.





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: